Praca zawiera konspekty lekcji dla klas trzecich szkoły podstawowej z zakresu edukacji ekologicznej. Scenariusze zajęć dla kl. III szkoły podstawowej z zakresu edukacji ekologicznej Cele ogólne:
- stwarzanie warunków do rozwijania zainteresowań i samodzielności;
- powiązanie ekologii z edukacją polonistyczną, plastyczną;
- rozwijanie wrażliwości;
- kształtowanie umiejętności korzystania literatury pięknej;
- wdrażanie do czynnego uczestniczenia w pracy zespołu;
- kształcenie umiejętności uczenia się i korzystania z książek;
- postrzeganie dziecka jako wrażliwego i chłonnego twórcy.
Cele szczegółowe:
- Uczeń powinien zdobyć podstawowe wiadomości dotyczące:
- pojęć z ochrony środowiska:
- wzajemnych relacji człowiek-środowisko;
- problemów z zakresu ochrony gleby;
- ochrony i kształtowania środowiska
- Opanować podstawowe umiejętności w zakresie:
- obserwacji i badania środowiska;
- poszukiwania metod przeciwdziałania niekorzystnym zmianom środowiska;
- dostrzegania problemów, gromadzenia danych, formułowania wniosków;
- posługiwania się literaturą ekologiczną jako źródłem informacji;
- propagowania wiedzy ekologicznej w środowisku szkolnym;
- Ukształtować postawy:
- emocjonalnego stosunku do środowiska;
- odpowiedzialności za stan przyrody w najbliższym otoczeniu domu i szkoły;
- gotowości podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska;
- uświadomienie roli jednostki (ucznia) w działaniach na rzecz ochrony środowiska.
Temat zajęć: Wytwarzamy coraz więcej śmieci. Przebieg zajęć.
- Rozmowa na temat wysypisk śmieci.
Wypowiedzi uczniów w związku z dokonanymi obserwacjami:
- usytuowanie wysypiska;
- wielkość;
- odległość od zabudowań, pól uprawnych, lasów, zbiorników wodnych;
- roślinność i zwierzęta w najbliższej okolicy.
- Rozwiązanie krzyżówki „CHROŃMY LASY"
- Dyskusja na temat: W jaki sposób uczniowie mogą przyczynić się do ochrony lasów
- Wyjaśnienie pojęcia „Ekologia" – praca z encyklopedią.
- Omówienie niebezpieczeństw, jakie może spowodować położenie wysypisk w niewłaściwym miejscu: blisko zabudowań pól uprawnych lasów zbiorników wodnych.
- w rozkładających się odpadach powstają gazy gnilne, które tląc się zanieczyszczają powietrze i mogą być nawet przyczyną pożarów;
- wysypisko to siedlisko zarazków roznoszonych przez żerujące zwierzęta;
- deszcze wypłukują ze śmieci szkodliwe substancje powodując skażenie gleby i wód podziemnych;
- odór rozkładających się odpadów rozprzestrzenia się na odległość kilku km i jest uciążliwy dla mieszkańców;
- widok śmietniska jest przygnębiający i niszczy piękno krajobrazu.
- Głośne czytanie przez uczniów wiersza I. Sikiryckiego pt. „Sznurek Jurka". Porównanie śmietniska opisanego w tekście z wysypiskiem widzianym wcześniej.
- Śmieci z naszego gospodarstwa – co z nimi robimy ?
- Przedstawienie uczniom rysunku nowoczesnego wysypiska śmieci. Omówienie każdej warstwy konstrukcji i zaznaczenie odpowiednim kolorem.
Temat zajęć: Zanieczyszczenia Ziemi – co z odpadami? Przebieg zajęć:
- Oglądanie fragmentu filmu „Rady na odpady" przedstawiającego degradację środowiska. Rozmowa na temat filmu.
- Przedstawienie uczniom niebezpiecznych odpadów z gospodarstwa domowego. Uświadomienie im, iż wiele produktów używanych w domu zawiera związki chemiczne, które mogą być szkodliwe dla ludzi, zwierząt.
Są to:
- środki czyszczące
- materiały samochodowe
- materiały malarskie
- środki owadobójcze
- środki używane w ogrodzie
- inne artykułu używane w domu.
Wyjaśnienie znaczenia napisów na etykiecie.
Żrący: powoduje oparzenia lub podrażnienia skóry, oczu oraz narządów wewnętrznych. Łatwopalny: nie można go używać w pobliżu otwartego źródła ognia. Reaktywny chemicznie: gwałtownie reaguje chemicznie z innymi substancjami. Trujący: wprowadzony do organizmu może spowodować chorobę lub śmierć.
- Zapoznanie uczniów ze sposobami radzenia sobie z niebezpiecznymi odpadami.
- Segregacja odpadów. Uświadomienie uczniom, że nie wszystkich śmieci da się uniknąć, ale wiele z nich można ponownie wykorzystać. Należy je jednak odpowiednio posegregować. Klasyfikacja różnych przedmiotów: powtórne wykorzystanie odpadów (makulatura, metal, szkło, ziemia kompostowa – recykling).
Wyjaśnienie uczniom pojęć: Recykling – papier, karton, szkło, puszki po napojach, i niektóre metale nadają się do wielokrotnego przetwarzania. Kompostowanie - odpady organiczne z gospodarstw domowych i ogrodów mogą być przetwarzane na kompost – cenny naturalny nawóz organiczny.
- Jak szybko śmieci ulegają rozpadowi – przedstawienie uczniom danych (4 miesiące – pieluszka bawełniana, 5 m-cy gazeta, 6 m-cy skórka banana, 1 rok – skarpeta wełniana, 5 lat – karton po mleku, 10 lat – niedopałek papierosa, 40 lat – skórzane buty, 100 lat – puszki po konserwach. 350 lat – puszki aluminiowe, 400 lat niektóre rodzaje plastiku, 500 lat – pieluszki jednorazowe, opony, szklane opakowania, styropian).
- wykonanie pracy plastycznej – projektowanie pojemników na różnego rodzaju odpadki. Omówienie i ocena prac przez dzieci. Urządzenie wystawki.
Temat zajęć: Znaczenie powietrza w życiu wszystkich istot żywych na naszej planecie.
- Rozwiązanie zagadki.
Nie widzisz go i nie czujesz Oddychają nim zwierzęta i ludzie.
- Kilkuzdaniowe wypowiedzi uczniów na temat wiersza Ludwika Jerzego Kerna pt. "Piotruś i powietrze".
- Uświadomienie dzieciom znaczenia powietrza w życiu człowieka i wszystkich istot żywych na naszej planecie
- Skład powietrza: tlen, azot, dwutlenek węgla.
- Przedstawienie i omówienie ciekawostek związanych z powietrzem.
- Dorosły człowiek w ciągu doby przepuszcza przez płuca 18 m? powietrza.
- Jeśli powietrze jest zanieczyszczone, to zanieczyszczenia te pozostają w płucach. Unikaj dymów i pyłów z kominów, rur wydechowych samochodów, ognisk, a przez to Twoje płuca pozostaną długo czyste.
- Wybierając miejsce na odpoczynek podczas podróży samochodem, autobusem, trzeba pamiętać, że szkodliwe stężenia zanieczyszczeń wydzielanych przez samochody sięgają odległości 100 m.
- Unikaj przebywania w pobliżu garaży, parkingów, skrzyżowań dróg, gdzie jest dużo trujących substancji jak: tlenek węgla, węglowodory, ołów, które mogą być przyczyną wielu chorób.
- Bronimy się przed kadmem, związkiem szkodliwym dla naszego organizmu obecnym w zanieczyszczonym powietrzu. Palacze papierosów narażeni są na sumę zanieczyszczeń zawartych w powietrzu i uwalnianych w wyniku palenia tytoniu. Unikaj osób palących, nie przebywaj w zadymionych pomieszczeniach. W takich samych warunkach zanieczyszczenia środowiska dziecko jest kilkakrotnie bardziej narażone od osoby dorosłej.
- W niektórych miastach, w centrum naszego województwa, na powierzchnię ziemi spada od 3 do 20 razy więcej pyłu niż w innych miejscowościach położonych na obrzeżach województwa.
- Kilkuzdaniowe wypowiedzi na temat wiersza" Zapach natury"
Zapach natury Od czasu, gdy człowiek zaczął rozpalać ogień, wciąż do nieba unosi się dym. Ciepło- owszem, potrzebne, lecz kominy podniebne muszą ograniczyć się z tym. Auta to też łotrzyki, niech kontrolują gaźniki, bo gdy kopcą tak przez cały rok, to po zapach natury trzeba iść w lasy, w góry, gdyż nad miastem unosi się smog!
- Wyjaśnienie pojęcia "smog"(praca z encyklopedią).
- Schematyczne przedstawienie sposobu powstawania smogu.
Opracowała: Teresa Wdowiak SP Pobłocie |